Emmeloord - 13-10-2023

 

‘De netcongestie betekent eigenlijk een rem op je ondernemerschap’

De Green Deal Bedrijventerrein Nagelerweg.

 

Wat is dat eigenlijk?

Maarten: Het gaat om het realiseren van een duurzaam energiesysteem, energieneutraal en klimaatbestendig. Nu nog ligt alle focus op het oplossen van het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsnet. Maar in de toekomst zal er ook worden gekeken naar bijvoorbeeld afvalstromen en beplanting.’
Willem: ‘Het belangrijkste is nu dat het elektriciteitsnetwerk in Nederland op veel plekken overbelast is. De capaciteit van het net is niet voldoende voor de energievraag en die zogeheten netcongestie begint meer en meer problemen te geven. Ook in de Nop. Het zou mooi zijn als ondernemers elkaar hierin kunnen helpen. Wat de één te veel heeft aan energie, kan de ander gebruiken. Met de huidige regelgeving is dat niet mogelijk.’

 

Ook bij jullie?
Maarten: ‘Nu nog niet, wij zijn dankzij zonnepanelen momenteel volledig energieneutraal. Maar de problemen komen er wel aan in de nabije toekomst. Onze klanten vragen meer en meer om groen transport. Wij willen dat heel graag bieden door middel van elektrische vrachtwagens, maar dat kan ons energienetwerk niet aan. Deze wagens moeten twee keer per dag snel 540 kWh stroom laden in drie kwartier tijd. Dat is veel te veel voor wat we nu hebben.’
Willem: ‘Wij hebben een klein wagenpark, dus voor ons speelt dat probleem op het gebied van transport niet zo. Maar wij hebben bijvoorbeeld een assemblagehal die in 2019 is neergezet, daar konden we nog net met heel veel moeite een extra elektriciteitspunt voor krijgen. Alle beschikbare stroomcapaciteit is nu volledig benut, we kunnen op dit moment niet meer uitbreiden. Ook grote machines vervangen, zoals onze staalmachine van 30 jaar, wordt een groot probleem. De nieuwe varianten vragen meer stroom en dat is nu niet mogelijk.’
Maarten: ‘Onze eerste elektrische vrachtwagen wordt deze maand trouwens geleverd, daar zijn we heel blij mee. Onze klanten verkopen elektrische machines of bouwen woningen helemaal klimaatneutraal. Dat wij hun keten gaan sluiten met elektrisch transport vind ik een fantastische stap voorwaarts. Nu nog kijken hoe we dat gaan doen met opladen. ’s Nachts is niet zo’n probleem, maar hij moet overdag ook een keer. Je kunt er namelijk maar 200 kilometer mee rijden.’

 

Wat een bizar probleem eigenlijk
Willem: ‘Ja, dit hebben we nog nooit eerder bij de hand gehad. Het betekent voor ons in feite een gedeeltelijke stop of eigenlijk rem op het ondernemen. En op zich zouden we het nog wel zelf kunnen ondervangen. We hebben namelijk drie aansluitadressen en op eentje hebben we capaciteit over. Maar we mogen de stroom van onze leverancier niet onder onze vestigingen verdelen.’
Maarten: ‘Wij mogen het ook niet zelf oplossen. We hebben nu 212 zonnepanelen op het dak, meer mocht niet. Terwijl ik nog een hal over heb met 2500 vierkante meter aan ruimte, maar volgens de Energiewet mag ik ze niet volleggen. De veiligheidsmarges zijn gewoon te hoog.’

 

De Green Deal Bedrijventerrein Nagelerweg kwam dus als geroepen?
Willem: ‘Ja. Want daarin willen we de energie op het bedrijventerrein beter verdelen. Er zijn veel bedrijven die hun netcapaciteit niet volledig gebruiken. Als we nou als groep ondernemers ervoor zorgen dat we niet boven het transportmaximum uit komen, kunnen we in ons collectief energie met elkaar uitwisselen. Onze piek is bijvoorbeeld altijd in de ochtend als we alle machines opstarten.’
Maarten: ‘Terwijl de piek voor ons vooral ’s nachts en een keer in de middag zal zijn, als we meer elektrische vrachtwagens aanschaffen. Nu is er nog niet echt een piekbelasting bij ons, maar we weten al wel dat het er over tien jaar heel anders uit zal zien als wij bijvoorbeeld veertig elektrische vrachtwagens hebben rijden.’
Willem: ‘Al hebben wij echt niet het grootste probleem hoor. Kijk eens naar Geesink Norba, dat een compleet nieuwe hal had neergezet aan de Werktuigenweg. Zij konden daar niet volledig aan de slag.’
Maarten: ‘Of een andere bedrijf bij ons in de buurt dat al jaren wil verhuizen naar een nieuwe plek, maar daar geen energie-aansluiting kan krijgen. Ik denk dat we over een tijdje geen verhandeling van grond meer hebben, maar verhandeling van stroompunten. Toen begin dit jaar een bedrijfspand in Emmeloord te koop stond, heb ik er ook over getwijfeld om het te kopen. Puur en alleen voor het trafohuisje dat er staat. Maar er was helaas niet genoeg stroom beschikbaar.’

 

Niet alle bedrijven van de Nagelerweg zijn aangesloten bij de Green Deal, toch?
Maarten: ‘Nee, dat zijn er twaalf. Uiteindelijk willen we 70 procent dekking.
Willem: ‘We gaan ervan uit dat goed voorbeeld doet volgen.’
Maarten: ‘Een speciaal bureau verzamelt nu alvast alle data van de bedrijven op de Nagelerweg, zodat we precies weten wie wat wanneer gebruikt en hoeveel vierkante meter dak er beschikbaar is voor zonnepanelen. Ik hoop dat we dan volgend jaar van start kunnen. Bijvoorbeeld met het plaatsen van een megabatterij op ons terrein.’
Willem: ‘Maar we zijn realistisch hoor. Als ondernemer wil je snel, maar dit is ingewikkelde materie en het gaat om heel veel geld. De aanjagers Kees van der Sar en Oene Venema pakken in ieder geval ontzettend goed door.’
Maarten: ‘Ja, gelukkig doen zij dat. Want ik heb zelf niet de tijd om alles rond de netcongestie uit te zoeken, zelfs al vind ik het toevallig zelf wel heel interessante materie.’
Willem: ‘Nee, als ondernemer ben je bezig met je corebusiness, daar kun je dit echt niet bij doen.’

 

Het is dan ook een beetje pionieren wat jullie doen
Willem: ‘Dat klopt, we lopen voor de muziek uit. Al wordt er op meer plekken aan gewerkt. Liander heeft ook een paar proefbedrijventerreinen, waar ze hiermee bezig zijn.’
Maarten: ‘Maar ik geloof dat wij daar al op voor lopen, qua ontwikkelingen, dus we kunnen maar zo koploper zijn op dit gebied.’

 

Maarten van Wieren (44). Is sinds 2003 commercieel directeur van het familiebedrijf, dat in 1945 een van de eerste ondernemingen in Emmeloord was. Van Wieren Special is gespecialiseerd in zwaar, exceptioneel en speciaal transport met diepladers en kranen in verschillende samenstellingen. Er werken 70 mensen, rijden 40 (vracht)wagens en er zijn twee locaties: naast Emmeloord is er ook een vestiging in Konz in Duitsland.

 

Willem Schra (56). Is sinds 2019 operationeel directeur van Kampstaal staalbouw in Emmeloord. Het bedrijf ging in 1980 van start als bouwer van kleine loodsen en groeide in ruim 40 jaar uit tot leverancier van ingewikkelde staalconstructies en uitdagende utiliteitsbouwwerken. Kampstaal bestaat uit vijf bedrijven, met meerdere locaties in Emmeloord en Duitsland. In totaal werkt er zo’n 350 man personeel.

 

Bron: Ondernemerscentraal, Foto vlnr: Willem Schra en Maarten van Wieren

Naar overzicht